15 de juny 2011

Se visten como se visten, y pasa lo que pasa (todavía).

Por Yolanda Monge, en el blog de El País Mujeres 

Con fuerzas del orden como estas, las víctimas de violación deberían de estar en la cárcel y los violadores recibiendo palmaditas en la espalda por haber hecho lo que tenían que hacer dadas las circunstancias. "Se supone que no debería de decir esto", empezó su charla el agente de policía canadiense Michael Sanguinetti en la Universidad de Derecho de York, en Toronto. "Pero la mejor forma de prevenir un asalto sexual es evitar vestirse como una fulana". Concretamente, la palabra utilizada por el agente fue 'slut', término vulgar y despectivo para calificar a una mujer como puta, fulana, guarra, putilla...

Poco o nada importó que el policía -obligado por sus superiores- se disculpara por su comentario e incluso aceptara participar en un curso de reciclaje profesional. Las palabras del agente del orden despertaron de su letargo a un movimiento que quizá llevaba ya mucho tiempo queriendo gritar "basta". "Ya hemos tenido suficiente", dijo Heather Jarvis, fundadora junto a Sonya Barnett de SlutWalk. El objetivo del grupo era sacar gente a la calle y protestar con vestimentas provocativas para poner el acento sobre el famoso comentario exculpatorio para el agresor de  se-visten-como-putas-y-luego-pasa-lo-que-pasa. "Que no me digan qué ropa debo llevar, que le digan al agresor que no viole", es el argumento de SlutWalk.

El primer grupo de SlutWalk salió a las calles de Toronto en el mes de abril. Las organizadoras esperaban una concentración de unas 100 personas y asistieron más de 3.000. Desde entonces, la idea ha crecido y tiene grupos en Facebook en Europa, Asia, Australia y se está implantando en Estados Unidos, donde ya ha habido manifestaciones en Dallas, Boston, Chicago y otras ciudades. La próxima está prevista para el día 19 en Seattle. 

"Lo que pretendemos es poner al descubierto una cultura que es muy permisiva cuando se trata de asaltos sexuales o violaciones", asegura Siobhan Connors, 20 años, una de las organizadoras del grupo de Boston. Desgraciadamente son muchos los casos que prueban que existe una cultura que asocia el asalto sexual con la manera en que iba vestida la mujer. Desde el tribunal italiano que en 1999 determinó que una mujer que llevaba pantalones vaqueros muy ajustados no podía haber sido violada si no había "colaborado" con su agresor en quitarse tan apretada prenda, hasta el juez de Manitoba (Canadá) que culpabilizó el pasado mes de febrero a una superviviente de una violación por no llevar sujetador, lucir un provocador top sin tirantes, calzar tacones de aguja y exhibir mucho maquillaje -todo lo anterior condujo inevitablemente al asalto por parte de "un burdo Don Juan", dijo el juez.

La sociedad te dice qué hacer para que no te violen -que pases desapercibida en tu vestimenta- pero no dice que no se debe violar. Esa es la opinión que expresan muchas de las participantes en las marchas de Estados Unidos y es concretamente una de las pancartas que más se lucirá en la concentración de Seattle. El ejemplo concretó se vivió en la manifestación de Toronto. Una mujer portaba un cartel que leía: "Era el día de Navidad. Tenía 14 años y me violaron en las escaleras de mi casa vestida con botas de lluvia y miles de capas de ropa. ¿También merecía ser violada?"

En Dallas (Tejas), la concentración de SlutWalk se celebró a finales de abril. Elizabeth Webb, 24 años, sintió que debía protestar y organizar el evento. A los 18 años, Webb se convirtió en parte de la estadística que dice que una de cada cuatro mujeres en la universidad sufrirá una violación mientras está estudiando. La estadística es todavía más cruel y asegura que esas víctimas serán asaltadas sexualmente en el 80% de los casos por alguien que conocen y que 15 de cada 16 violadores nunca pasarán ni una sola noche en la cárcel. 

Una violación es una experiencia traumática que marca para el resto de la vida. Añadir culpa a la víctima es sencillamente devastador. Nicole Sullivan, 21 años, puso en marcha junto a otras dos compañeras la reunión de SlutWalk de Boston en mayo. Sullivan ha sido víctima de una violación. "Es terrible cuando oyes cuchichear a la gente si en el fondo te han violado-violado", explicó la joven en referencia a la gente que bebe de las fuente de la actriz Whoopi Goldberg y considera que hay violaciones y violaciones-violaciones. Una vez más, ya está todo dicho. 

Notícia relacionada:

25 comentaris:

La profe ha dit...

Brandon Teena, el protagonista transsexual de Boys don't cry, va ser violada pels que fins aleshores es deien amics seus, quan descobriren que tenia genitals femenins. La polocia la va interrogar culpabilitzant-la i no va detindre els autors aquella nit, fet que hauria pogut evitar l'assassinat posterior de la protagonista.

"Ella no es tratada como víctima sino como culpable; el alguacil hace preguntas del tipo: ¿cómo sabía que la estaban violando si nunca había tenido relaciones sexuales? /.../ mientras toma una cerveza bajo su sombrero vaquero y extiende una mirada de propietario a la calle principal de Falls City, el alguacil pontifica sobre la confusión sexual de Teena. Habla de los asesinos como un par de jóvenes un tanto revoltosos, ladrones menores, pero buenos chicos. Interrogados en la cárcel, Lotter y Nissen esgrimen que fueron engañados y provocados e insisten en la doble personalidad de Teena como un atentado a lo que debe ser en la sociedad. Lotter se asume frente a la cámara como paladín de la sexualidad "normal"."

Adrian y Rut ha dit...

A mi el que diu el policia no hem pareix bé perquè que les dones són lliures per a vestir com buigen iguals que els hómens. Y si vesteixen curtetes de roba , es perquè elles vulgen no perquè se gisquen putes ni res.

MARTA ha dit...

JO CREC QUE LES PERSONES SON LLIURES(COM HA DIT CARLOS) I ELS VIOLADORS DEVERIEN ESTAR EN LA CARCEL POR SUS CRIMENES.

maria jesus 1ºC ha dit...

jo crec que aquest policia no esta molt bé del cap perquè dir que vestim com putes i per això violen els violadors, doncs no!
Els violadors violen perquè volen i no perquè nosaltres anem provocant.
Jo estic a favor de les manifestacions que estan fent les dones i les xiques ja que elles no tenen la culpa de que les violen i no com diu perquè provoquen. Acàs ens hem de vestir com vulguen o com a nosaltres ens agrade? Jo crec que aquest policia no té ningun dret a dir això i torne a les manifestacions.
Jo crec que estan molt bé ja que les dones poden dir el que pensen i el que diuen de que les violen perquè van vestides tan provocatives. Doncs no! Com expliquem el cas d'aquesta xica de 14 anys que va ser violada al pati de sa casa? Damunt anava vestida amb botes d'aigua i vestida amb molta roba! Jo crec que aquestes persones que ens critiquen així són masclistes.

vanya y kate 1ºC ha dit...

Nosaltres pensem que els homes són molt masclistes i no tenen dret a insultar-les dient'lis per exemple putes, fulanes...
Estem d'acord amb les manifestacions ja que tot el que diuen es veritat, ja que açó que diuen que les xiques van provocant i per aixó les violen no és veritat. Perquè la xica que anava amb botes de pluja i amb molta roba també la van violar i ella no anava provocant als xics.
Les xiques es poden vestir com vulguen ja que ningú té dret a dir-les el que tenen que posar-se.
Si els xics violen a les xiques es perquè lis dona la gana, i no perquè les xiques van provocant. N'hi ha moltes xiques que oculten el que els han fet i no els denuncien perquè tenen por.
Actualment n'hi ha moltes xiques que han sigut violades.

aziza 1c ha dit...

Jo crec que els violadors violen a les xiques per demostrar la seua superioritat de ser un home, no vull dir que sempre violen per demostrar això, també violen pel seu placer, creuen que les xiques són uns objectes.
Si violen a una xica les persones sempre les tracten mal per que les han violat i no pensen que elles han sigut les víctimes del violador i que no ho han fet pel seu placer.
Moltes xiques se suïciden pels comentaris de la gent, jo crec que la gent en lloc de parlar mal d’elles han de pensar si ella estigueren en el seu lloc que farien.

brayan ha dit...

Jo crec que els violadors volen demostrar a les xiques que són molt superior a elles i també està molt mal que la policia no culpava als violadors sinó que els donava palmades perquè estan molt orgullosos del que han fet i culpava a les xiques que són violades perquè la policia havia dit que es una puta o putilla.

Lidia i Belén 1D =) ha dit...

Aquest policia té problemes psicològics perquè per dir-ho d’alguna manera està “eixit”.
El que opina el policia ens pareix una barbaritat. No pot pensar que les xiques són violades per
la seua forma de vestir (per portar falda, top...). Cada un és lliure i pot posar-se la roba que
vulga. Pensem que els homes no violen a les xiques per la seua forma de vestir sinó perquè es
creuen que són superiors.

Omis Xddd ha dit...

Aveure yo crec que la culpa es dels violadors la gent es pot vestir de la manera com ell o ella vulga com si vol anar sense calzotets o sense bragues sempre el violador es el culpable a mi la veritat es que hem pareix molt injust el que fa el policia li crida puta ramera etc y como si res

Vita i Claudia1ºD :D ha dit...

La nostra opinió és que les xiques podem vestir com vulguem, que els violadors si et volen violar te violaran sense pensar com vas vestida, ni que portes, ni si vas molt maquillada...També el policia no té dret a parlar així perquè ell pot anar tranquil pels carrers de nit sense tindre por de que algun boig el viole. Tot el contrari ocorre als casos de les dones, que per molt tapadetes que anàrem ens podrien atacar igualment

carol%.... ha dit...

A mi em pareix fatal que el policia pense que perquÈ les noies porten roba ajustada les violen, segur que també hi ha gent que va sense roba ajustada i la violen de totes maneres. El problema no és la roba, sinó la persona que viola, perquè segur que té una ment retorçuda i fa el que fa perquè li pareix graciós. En fi, que aquestes coses no se tenen que fer perquè si no li deixeu un trauma a la noia o noi que se li fa .

Daniel1B ha dit...

Ningú té que anar d’una manera obligatoriament sols per a que no li facen dany, psicològicament i fisicament. I si li pasara el mateix a un home? Qué? Dirien el mateix?
Les dónes també tenen llibertat. Els violadors i els masclistes tenen la culpa, no les víctimes.

J 1B ha dit...

Jo crec que el policia té molt poca capacitat cerebral perquè anar provocativa no justifica una violació, el problema es el del violador que té un problema psíquic.
Cadascun, pot anar vestit com vulga, i si t’agrada anar així ningú pot dir-li res.

Mario 1ºB =D ;) ha dit...

El que va dir Michael Sanguinetti em pareix una vergonya, que diga que la violació es culpa del violat em paeix una autentica ximpleria i que el que lo va dir no sap del que parla. Els violadors no a soles aurien de posar-les una multa, aurien de estar a la carcel.

MARISOL ha dit...

Las mujeres,solo porque lleven vaqueros o escotes,ellas no son motivo de violación ni tienes que serlo.Los violadores deben de estar en la cárcel y en la calle.De tantas personas que han sido violadas,esas personas prefieren ver a sus violadores entre rejas que en la calle.La gente que a hecho estas campañas están haciendo lo correcto,por que no es justo que hayan niñas (OS), jóvenes y bebes que solo son criaturas,no tienen que pasar por eso.A los violadores solo hay una palabra para llamarlos "cabrones".

(:★M..R.E★:) ha dit...

★Jo pense que hi ha molta injustícia.★

Anònim ha dit...

Jo crec que el policia té molt poca capacitat , perquè anar provocativa no justifica una violació, el problema es el del violador.
Cadascun, pot anar vestit com vulga, i si t'agrada anar així ningú pot dir-li res.

(L)Flavia(L) ha dit...

Jo crec que les dones no tenen perquè ser violades de totes maneres, no per portar vaquers ajustat i una camiseta escotada han de ser violades per com van vestides. No em puc creure que eixe jutge deixa en llibertat a homes que han abusat de xiques i les deixen traumades per a tota la vida. El policia que va dir això no té res de raó ni dret de dir això .
En molts paises pasa aixo .

ana h 1ºC ha dit...

A mi em pareix que no té res a vore, les xiques podem anar vestides com vulguem, perquè som lliures i l’agressor viola perquè vol no per la nostra roba, la frase següent em pareix que té molta raó: "Que no me digan qué ropa debo llevar, que le digan al agresor que no viole". En l’entrada posa que a una xica la violaren i era Nadal, ella anava amb molta roba i botes d’aigua, segons el policia els violadors violen quan les xiques anem vestides sexy, des del meu punt de vista a la xica no la van violar perquè anara vestida sexy (si era a Nadal fa fred i m’imagine que no aniria ensenyant res i si anar sexy es anar amb molta roba i botes d’aigua...anar sexy com seria?).
També em pareix bé que façen concentracions.

carolina 1ºD ha dit...

A mi no me ha gustado lo que dijo el policía, que para que no te violen no hay que vestirse como una fulana, eso no es justo porque las mujeres deben vestirse como mas les guste y si quieren vestirse como fulanas a los demás no les importa. Lo que tampoco es gusto es que el juez en vez de defender a la chica que fue violada le defendió al violador, lo único que me gustó fue cuando dijo la fundadora junto a otra acompañante que dijeron ``que no me digan que ropa debo llevar, que le digan al agresor que no viole´´ esa frase estuvo muy bien porque eso es verdad.

Johana 2B ha dit...

Mireu esta canço que tracta sobre el maltractament en algunas parts del meu país, Equador.
http://www.youtube.com/watch?v=nWnfn30ohow

carolina 1ºD ha dit...

aquesta tambe trata del maltratament
http://www.youtube.com/watch?v=yBsuQBmrqt4&feature=relmfu

Sara M ha dit...

A mi Michael Sanguinetti em pareix un gilipollas perque nosaltres podem vestir com ens dona la gana i hi ha que fer tot el que es puga amb els voladors, fins a que es donen compte de que el que estàn fent no està gens bé. Estic d'acord completament amb SlutWalk i la seua forma de pensar, a demés a mi m'arribat l'invitaciò al grup eixe... I pense que no sols hi ha que crear grups si no fer mes coses al respecte perque encara hi ha molta gent que no te internet i de coses així no s'antera i això no es una cosa per a oblidar o pasar per alt.

16 de juny de 2011 11:37

Marta M. ha dit...

Em bull la sang cada volta que escolte aquest tipus de comentaris, "es que anava provocant", "realment si que ho volia", etc.
Esta clar, una dona porta roba una mica curta i ja es una "puta" a més culpable si la violen, però mai es escoltat cap queixa de que un home vaja sense samarreta. Que passaria si una dona tinguera prou força per a violar a un d'aquestos homes? Qui tindria la culpa?
Cadascú a de ser lliure de vestir com vulga perquè no cal voler provocar per tal de anar arreglada, moltes vegades només volem agradar-nos a nosaltres mateixes i, a més, si volem lluir és cosa nostra.
Una víctima mai pot ser la culpable, o es que un mort te la culpa d'haver sigut assassinat? Tal volta un xiquet maltractat te la culpa? Clar que no!!

27 de juny de 2011 15:16

Rosa Sanchis ha dit...

Hola Marta, com sempre tan encertada!

Et vaig vore al teatre, però no et vaig poder saludar. T'envie una abraçada ben forta i m'alegra molt veure que continues en forma, tan lúcida i crítica com sempre!!!

M'ompli d'orgull haver sigut la teua profe!

28 de juny de 2011 12:52