22 de nov. 2009

Mi novio me controla lo normal

Itziar Cantera. Psicóloga clínica y coordinadora del estudio Las adolescentes no asocian maltrato psicológico con violencia de género. Elixane Castresana. Bilbao.

"Todo es distinto" es la observación más común al comparar las relaciones afectivas actuales con las de nuestros padres o abuelos. Pero la realidad es diferente, como demostró el asesinato a manos de su marido de Izaskun Jiménez esta misma semana. Según un estudio realizado por el Servicio de la Mujer del Módulo de San Inazio, en Bilbao, con la colaboración de BBK, Gobierno vasco y Emakunde, la mayoría de las adolescentes no consideran el maltrato psicológico como violencia de género y creen que tiene la importancia que ellas le conceden.

El equipo que ha llevado a cabo la investigación decidió explorar este campo de los noviazgos juveniles por estar poco estudiado, "a pesar de ser muy frecuente". Para ello, elaboraron un cuestionario de percepción de riesgo de violencia psicológica, además de organizar sesiones de debate en las que intercambiaron impresiones alrededor de 400 chicas.

Las respuestas obtenidas son cuanto menos alarmantes. Así, el 80% de las encuestadas "no relacionan la falta de amor con el maltrato y piensan que se puede agredir a alguien que se quiere, y el 45% no percibe los síntomas de violencia", alertó Itziar Cabrera, directora de la investigación.

Ven el control, los insultos y las humillaciones "como un rasgo propio del género masculino y no como algo que les puede causar perjuicios importantes". Por tanto, "no les exigen cambios, y se resignan" a soportar situaciones que pueden desembocar en un problema aún más grave en la edad adulta. También relacionan los celos con la existencia del amor y no calibran el daño del acoso o la indiferencia.

Por otra parte, la sociedad presiona a través de canciones, imágenes y en definitiva mensajes que invitan a encontrar un príncipe azul y transmite "una idealización del amor romántico", tal y como expuso la directora del proyecto, Norma Vázquez.

En los dos años que ha durado el trabajo también se ha abierto una puerta al optimismo, ya que "las chicas distinguen conductas erróneas y varían sus percepciones tras compartir experiencias con otras cuya valoración sobre sus derechos en pareja es más acertada". En las sesiones constataron que "las chicas se replanteaban sus respuestas después de las conversaciones".

Eso les sirvió de inspiración a la hora de crear una guía que ayude a las posibles víctimas y allegados a reconocer y acabar con el maltrato psicológico en las relaciones adolescentes. Se trata de una publicación que se asemeja en diseño y lenguaje "a una revista juvenil", según describió Ianire Estébanez.

A lo largo de cincuenta páginas, Desconecta del maltrato ofrece varios cuestionarios tanto para ellas como para ellos, cómics que recrean historias de pareja que manifiestan diferentes vertientes de violencia psicológica, y pautas básicas para conseguir una relación presidida por los buenos tratos, por ejemplo pedir consejo a los adultos.

Por el momento se editarán mil ejemplares, 500 en castellano y otros tantos en euskera que pueden descargarse por internet a través de las direcciones http://www.minoviomecontrola.blogspot.com/ y ianireestebanez@yahoo.es y "más adelante en función de la demanda se verá si se comercializa por otras vías" en hospitales, ayuntamientos, asociaciones o centros de enseñanza, adelantó Itziar Cabrera.

"Queremos que este material se use y se difunda allá donde haya juventud", añadió, porque "hay que ayudarles con estas cosas, que deberían ser una asignatura de educación. Nos preocupa que se droguen o se queden embarazadas y a esto no le damos importancia", concluyó.


25 de noviembre. Dia contra la violència a las mujeres

6 comentaris:

Rosa Sanchis ha dit...

Una alumna em contava hui a classe que a una coneguda seua la va deixar el nòvio. La xica li va demanar tornar i ell posà com a condició fer-ho dues vegades al dia. Ella va accedir. De vegades ell la força a fer-li fel·lacions i a ella no li agrada. També la desacredita davant dels amics i la critica. Continuen junts.

Rosa Sanchis ha dit...

També em conta una altra que una amiga ha tingut relacions coitals dues vegades i que no li agrada. I se sent malament. Quan siga gran li agradarà? em pregunta.

Cristian ha dit...

Hola,com estas?
Tant de bó el 25 de novembre fos un dia corrent i no haguerem de reivindicar coses com estes,no?
I menys coses que fan tant de mal sentir,causes que ningú deuria defendre perquè ni tan sols deuria d'existir el problema, les xifres que et penetren la consciència,i et preguntes cóm al segle XXI la violència masclista encara perdura,
com una mala herba que mai no s'extingueix.I escoltes a la tele quasi tots els dies cóm els homes acaben amb una facilitat i una impasibilitat que gela la sang amb la vida de les seues parelles, i veus que el maltracte, per desgràcia,no és un cas alié ni llunyà, que realment els ocorre a les teues amigues, a les teus veines, a la gent que coneixes.
I veus com comença amb amenaçes adolescents de deixar-les, xantatjes emocionals, que juguen amb elles i amb els seus sentiments. I em de fer que s'adonen que algú que fa això, no les mereix, i que si les deixa no han perdut res, sino que han guanyat molt.Que ningú té dret a exigir-les cap cosa que elles no estiguen disposades a fer,i menys arribar a forçar-les, perquè tenen dret a saber el que els agrada i el que no, i posar limits.Tot i que sempre la pressió que ens marca cóm hem de gaudir, si hem de ser sexuals o no, si hem de fer unes pràctiques o altres segons el nostre sexe acaba per fer que moltes accedisquen.Però hem de fer valdre que ens és legítim decidir cóm volem viure la sexualitat i el sexe. I després llegixes casos com els que comentes, i no t'expliques perquè ho consentixen, les humiliacions que han de patir,el maltractament psicològic que tantes joves, que esdevindran adultes, no reconeixen perquè no ho prenen com res que s'isca de la normalitat, i no queda més remei que pensar que és veritat que de vegades l'amor és cec. Per això em de cedir la nostra mà, oferir-les la nostra ajuda perquè isquen del pou. Perquè per a moltes dones tots els dies deuria de ser 25 de novembre. Tolerància 0 contra la violència masclista. I tant de bó el 25 de novembre d'esperem no massa temps més, celebrem el dia de la liberació de les dones del maltractament masclista.
Un bes,fins demà

Rosa Sanchis ha dit...

Gràcies Cristian,
ahir a la manifestació no hi havia molta gent, però sí una pancarta amb hòmens que declaraven que callar els feia còmplices. I això és el que tu fas, no ser còmplice i alçar la veu, i posar-te un llaç blanc (ahir vaig comprar cinta blanca i demà la portaré a classe), i passar del riure de la gent que ho troba ridícul, que se'n riu...

júlia ha dit...

Aquí deixe, per al teu arxiu, una conferència de Beatriz Gimeno sobre la VIOLÈNCIA DE GÈNERE

Redamalva ha dit...

A mí no em pareix normal que un nuvi controle a la seua núvia perquè cada persona no té perquè ser controlada per alguna persona. Per exemple: es com si diguérem que una xica diu que el seu nuvi li pega un poquet però que això es normal en una parella. Però això no es normal.
Els nuvis han de respectar-se, és a dir, han de ser pacífics, no ser violents, contar-se les coses i sobre tot fiar-se entre ells.
S’ha de tenir confiança i seguretat en un mateix, si se’n va de sopar amb les seues amigues quan torne no hi ha que agobiar-la amb preguntes innecessàries, sí li puc preguntar si s’ho ha passat bé, que tal les seues amigues, si les has donat records meus...., però mai acusar-la d’haver-se anat sense saber lo que ha fet.
Cadascú té els seus drets i liberats i ser nuis no vol dir deixar de ser persones normals.